Naar overzicht

Mulder-Mazda, over het succesvol samenbrengen van de online en offline wereld

Missie

Een mooie case over succesvolle digitale transformatie in de autobranche

De cijfers van autodealer Mulder-Mazda waren al goed, maar Jeroen Dols zag groeipotentie door het anders organiseren van de manier van werken. De business moest helemaal om en daarom schakelde hij hulp in. In een projectteam van Mission Matters, MetaFactory en Commandos werd de digitale transformatie van Mulder-Mazda ingezet. Lees hoe deze autodealer de online en offline wereld in de autobranche weet te verbinden. Mét succes.

Aanpak

Unieke Car-configurator verandert de business

De gemiddelde autodealer heeft een website en een mooie showroom, en hoopt dat er een klant binnenwandelt. De dealer heeft beperkte tools ter beschikking om de ideale klantreis te ondersteunen. Een woud van nauwelijks met elkaar samenwerkende ICT systemen is hier mede debet aan.

Als rasechte ondernemer die ook nog eens graag ‘in control’ wil zijn, realiseerde Jeroen Dols zich: dit kan anders. Hij bedacht het concept van AM-i (AutoMotive intelligence): een dealer management systeem voor automerken, met een Car-configurator als centrale spil om personalisatie en operational excellence te realiseren.

AM-i is niet alleen ontwikkeld voor gebruik binnen Mulder-Mazda, maar ook voor andere dealers. De toegevoegde waarde voor een automerk is dat op deze manier dealer engagement wordt gecreëerd, waarbij de dealer ondersteund wordt met een helder standaard proces en een krachtige tool in de vorm van de Car-configurator om in te spelen op specifieke klantwensen

Car-configurators bestaan al, maar dit is de eerste Car-configurator die bij de dealer zelf kan worden ingezet en in zijn Dealer Management Systeem kan worden geïntegreerd.  Daar waar bestaande configurators worden ingezet naast de bestaande business, gaat Jeroens concept veel verder – op termijn kan het de bestaande business vervangen.

Mission Matters, business partner bij de transformatie

Mission Matters, of eigenlijk dochterorganisatie MetaFactory, kwam in beeld bij Jeroen Dols vanuit de behoefte aan een partij die de hoge mate van complexiteit en flexibiliteit aan kon bij de ontwikkeling van deze complexe ICT applicatie. Met de vorming van het projectteam MetaFactory, Mission Matters en Commandos is de samenwerking uitgegroeid tot een relatie die Jeroen Dols bestempelt als ‘partners in business’. Het team is betrokken geweest bij het hele traject van uitwerken van het dealerconcept, de visie en het verdienmodel, t/m de vertaling naar en ontwikkeling van goed werkende software systemen en processen en de (online) strategie gericht op optimale customer engagement.

“Oplossingsgericht en meedenkend,  flexibel, en denkend vanuit kansen in plaats van onmogelijkheden.”

Jeroen Dols

Opdrachtgever
Mulder-Mazda - Jeroen Dols, algemeen directeur
Diensten
ICT inzetten: 3 projectcases uitgelicht
Periode
2018 - 2019

resultaat

De aanpak leidde tot de volgende resultaten:

100%
Bedrijfsgroei
Mulder-Mazda is de snelst groeiende dealer in Europa
100%
Onderscheidend vermogen
Unieke carconfigurator als centrale spil voor personalisatie en operational excellence