MetaFactory erfgoed en DNA (deel 2 van 3)

MetaFactory is een dochteronderneming van ICT-consultancy Mission Matters uit Den Haag. Om de organisatie te kunnen plaatsen, leggen we in deel 1 de fundamenten uit.

Digitale Transformatie is voor ons een belangrijk deel van het DNA en geen modewoord. Al sinds eind jaren ’80 houden partners Jack van Praag en Tony Koeleman rekening met de ‘Customer Journey’.

Door Albert Mensinga

Jack: “De klantreis bevond zich in die tijd in 9 van de 10 gevallen volstrekt buiten het domein van de informatica. In de groente- en fruitwereld was dit niet het geval en hebben we altijd meegewerkt aan trajecten zoals voor de veiling in Aalsmeer, waar werd gewerkt met cameraherkenningssystemen. Men kocht bloemen op basis van beeld. Wat je nu in de B2C (Business-to-Consumer) ziet, en met name in de retail, zag je 30 jaar geleden al in een aantal voedsel- en agrarische sectoren.

We automatiseren sinds die tijd volgens de driehoek ‘Customer Intimacy’, ‘Product Leadership’ en ‘Operational Excellence’ van Michael Treacy en Fred Wiersema. – (NB. lees hun boek ‘The Discipline of Market Leaders’ uit 1995.) – Wij omarmen dit businessmodel nog steeds en gebruiken onze versie ‘mens, proces en informatie’ in de projecten met klanten.”

Cases: ondernemersdrift om doelen te bereiken

“Alle opdrachten waar ik trots op ben, starten met een onderneming die echt iets wil. In de groente en fruit waren dat telers met visie, bij NedCar een bedrijf dat echt mee wilde doen met de grote wereldspelers en in de Rotterdamse Haven ECT die nummer 1 in de wereld wilde blijven.

Het begint altijd met wat ondernemers willen en daarbij een beeld van een oplossing om dat beeld te bereiken. Met onze kennis en ervaring beoordelen we die oplossing om vervolgens samen tot een verbetering te komen en die soms ook uit te voeren. De operationele uitvoering heeft niet onze prioriteit.

Het gaat bij digitale transformatie van een onderneming om 4 hoofdzaken:

  1. de drift om doelen te bereiken die een onderneming scherp in het vizier heeft;
  2. de oer-behoefte en bereidheid om daar een sprong voor te wagen;
  3. het daarbij behorend risico omdat de markt het wil;
  4. de mogelijkheid omdat de technologie het toestaat.

Het is de kunst om te begrijpen dat iemand niet in staat is niet in oplossingen te denken, en dat je capabel moet zijn om te valideren wat een geschikte oplossing voor jouw organisatie is. En dat is ook meteen de belangrijkste opdracht in de trajecten die wij doen. Voor de opdrachtgever is het een kernwaarde dat de voorgestelde oplossing gerealiseerd wordt.”

Keuzestress

“De overtuigingsstrategie om ondernemers te bereiken is anders dan decennia terug en zo is digitale transformatie moeizamer te bereiken, met name voor bedrijven die er nog (lang) niet klaar voor zijn. De voorwaarden zijn eigenlijk best streng en de condities veranderlijk. Kortom, je doet het niet even erbij. Het is voor ons een reden randvoorwaarden aan een samenwerking te stellen. Een soepele en adaptieve organisatie met een professionele instelling en positionering heeft onze voorkeur om mee te werken. Het is een spannend proces voor alle betrokken partijen.”

Bereidheid om te veranderen

“Ondernemers kunnen een keuze maken uit de bekende en gepubliceerde oplossingen die voor hun situatie bruikbaar zijn. Waar het om gaat is begrip van de drie assen voor jouw situatie en het spanningsveld tussen de drie grootheden mens, proces en informatie. Er is geen organisatie die daar geen hulp van derden bij kan gebruiken. Door optimale inzet van je beperkte middelen vergroot je je bedrijfssucces, anders krijg je sub-optimalisatie en dan scoor je niet bij je stakeholders, markt en interne organisatie. Met alle gevolgen van dien. Digitale transformatie vergt een totaalaanpak en langetermijnvisie die gepaard gaat met de bereidheid om te veranderen.”

Kiezen voor maatoplossingen

“Kies je voor een korte termijn optie dan gaat het mis: je geeft heel veel geld uit terwijl het effect marginaal is. Een partij die weet en ziet wat ze wil, is voor ons een beter uitgangspunt. Wij nemen de bereidwillige ondernemers mee in een reis die ze bewust (mee)maken en die de onvermijdelijke blinde vlekken weghaalt. Na zo’n aha-moment kan de samenwerking echt goed beginnen.

Er zijn een aantal bouwstenen die iedere keer terugkomen in een proces van digitale transformatie. Wie een casus leest of een eenzijdig advies ter harte neemt en voor het gevoel een weloverwogen keuze maakt, mist vaak het kader dat veel groter is dan men kan vermoeden, eenvoudig omdat een ondernemer geen specialist op dit gebied is. Hij of zij zal echt aan de bak moeten om tot het beste te komen. Een compromis is geen optie. Maar het resultaat is er dan ook naar.”

Veranderen hoeft niet…

“Verstandig ondernemen betekent niet dat een organisatie digitaal moet transformeren. Soms is ‘doen wat je buurman doet’ een heel verstandige optie. Als je niet de prikkel hebt om te willen excelleren, is dat een prima strategie. Die natuurlijke selectie vind niet altijd plaats. In het huidig tijdsgewricht kan een onderneming volkomen onterecht het gevoel hebben te moeten veranderen, bijvoorbeeld onder druk van de media. Dit sluit een groot gedeelte van de markt uit.

De voordelen van een digitaal getransformeerde organisatie houden niet op bij een hoger rendement. De mens staat immers centraal. In een werkomgeving die geoptimaliseerd is, hebben de werknemers en alle mensen die dicht bij de organisatie staan meer plezier in hun functioneren. Dit zijn zeker niet alleen de leidinggevenden. Indien het bedrijfssucces goed en voldoende wordt uitgedragen, profiteert iedereen maximaal. Ook de markt die zich maar al te graag aan een positief merk wil verbinden.”

Deel 3: cases.