MetaFactory erfgoed en DNA (deel 3 van 3)

MetaFactory is een dochteronderneming van ICT-consultancy Mission Matters.

  • Deel 1 legt de begindagen en grondbeginselen uit.
  • Deel 2 zoomt in op de behoefte, noodzaak en randvoorwaarden voor verandering van de organisatie.
  • In dit deel 3 komen 3 cases aan bod.

Digitale Transformatie zit in ons DNA: vanaf eind jaren ’80 houden partners Jack van Praag en Tony Koeleman rekening met de ‘Customer Journey’. Of in gewoon Nederlands: klantreis.

Door Albert Mensinga

Jack: “Bij digitale transformatie zien we vaak dat organisaties willen excelleren en dat het begint bij die ondernemer of directeur met visie, wil en durf om dat te gaan doen. Het gaat bij organisatieadvies om het maken van de juiste keuzes. Niet kiezen voor digitale transformatie kan ook zo’n keuze zijn. Organisaties die er wel voor kiezen, begeleiden we daar mee.”

Drie cases van ‘de beste’

“Wat wij hebben ervaren is dat vroeger of later elke organisatie toch de kansen gaat zien van de moderne technologie, optimaal wil inspelen op de wensen van de markt en wil excelleren, zoals het geval is in de drie showcases Mulder-Mazda, Verosol en GP Elite.”

“Bij Verosol is het de technisch projectmanager Evert Bos die het beste product in de markt wil maken, eigenaar Marc Schipper van GP Elite wil het beste evenement in de autosport neerzetten en ondernemer Jeroen Dols wil voor Mulder-Mazda de beste klantbelevingsreis ondersteunen om een Mazda heen. Als je aan die energie, aan die wil om te excelleren en om nog beter te worden digitalisering toevoegt, is het per definitie succesvol. Het is eigenlijk geen optie om dat niet te doen.”

In de drie cases gaat het om succesvolle bedrijven die alle drie een veranderingsslag doormaakte – en maken, want digitale transformatie is een continue proces – en daarbij een verbeteringsslag.

De 3 cases op een rij:

1. Verosol, knap staaltje innovatie van Nederlandse bodem

In deze case ligt de nadruk op de technische aspecten na een traject van organisatieverandering. Mission Matters hielp de organisatie bij deze verandering en MetaFactory deed de techniek en ontwikkelde de IoT backoffice applicatie FourC. In FourC zijn nieuwe technologieën en innovaties bij elkaar gebracht zoals: zonnepanelen met rendement achter zonwerend glas, een efficiënte buismotor, bluetooth-netwerk en IoT-backoffice met regelstrategieën.

Het resultaat: een intelligente door zon geactiveerde draadloze automatiseringsoplossing voor optimale energiebesparing en verblindingsbescherming zonder infrastructuurkosten, want een elektrische of mechanische infrastructuur is overbodig.
Lees hier de praktijkcase.

2. GP Elite, een inspirerend verhaal over ondernemen in de hoogste versnelling

Ook bij GP Elite hielp Mission Matters de organisatie in de vorm van informatieanalyse, projectmanagement-vraagstukken en business coaching. Met behulp van MetaFactory werd een grote slag gemaakt op het gebied van omzet, groei en ICT.

Een belangrijke stap was de ontwikkeling van het maatwerk Event Management Systeem (EMS) en de inrichting van het financiële systeem. Door middel van slimme processen kan GP Elite nu iedere klant het perfecte maatwerk bieden. Een schoolvoorbeeld van het realiseren van customer intimacy door het inrichten van operational excellence.
Lees hier de praktijkcase.

3. Mulder-Mazda, over het succesvol samenbrengen van de online en offline wereld

Jeroen Dols bedacht het concept van AM-i (AutoMotive intelligence): een dealer management systeem voor automerken, met een Car Configurator als centrale spil, om personalisatie en operational excellence te realiseren. AM-i is ook ontwikkeld voor gebruik door andere dealers dan Mulder-Mazda want het ontwikkelen van dit systeem is generiek opgezet voor dealers van ieder automerk.

Bij menig dealer wandelen de klanten binnen maar heeft de dealer onvoldoende geïntegreerde systemen ter beschikking om de ideale klantreis te ondersteunen als de klant weer naar buiten wandelt. Een woud van nauwelijks met elkaar samenwerkende ICT-systemen is hier mede debet aan. Met AM-i verandert dat.
Lees hier de praktijkcase.

Vertrouwen om stappen te zetten

Jack van Praag: “In deze drie gevallen is digitale transformatie goed gelukt. Omdat aan de voorwaarden werd en wordt voldaan. Maar meer nog omdat deze bedrijven zo goed bezig zijn. Wat wij dan toevoegen? Soms het vermogen om een vertaling te maken van hun ondernemersvisie en abstracte wensen, naar digitalisering. Ook wij worden vaak verliefd op dat doel en ondersteunen de visie om het te bereiken.

Ondertussen zijn we gespitst op de dosering van de goede stappen, op de juiste snelheid, de balans tussen de onderdelen en al die zaken die organisatieadvies zo ongelofelijk boeiend maken. Ze zijn voor de ondernemer zelf vaak verwarrend of even buiten beeld. We begeleiden de opdrachtgevers zo dat ze er niet aan onderdoor gaan en voegen ons in de organisatie. Noem het co-creatie.

We identificeren ons volledig met het bedrijf en kijken mee alsof we er een onderdeel van zijn. Dat geeft naast vertrouwen ook de legitimatie en vanzelfsprekendheid van handelen. En het is niet vrijblijvend: we nemen onze persoonlijkheid en ervaring mee om zo waarachtig mogelijk te adviseren en coachen. En ja, dat is intens en het gaat ook over eerlijkheid en transparantie. Net zoals dat tussen collega’s in een organisatie gaat. We spelen geen rol. We spelen wie we zouden zijn als we die ontwikkelingscurve zelf zouden doormaken.”

Lever geen kritiek!

“Door de ogen van de organisatie, vanuit de cultuur en met die 3 assen scherp in beeld kijken we alsof we onderdeel van het bedrijf zijn. Mijn ervaring is dat dit leidt tot vragen. We zijn niet kritisch, in de zin van dat we het beter weten. Wij weten het juist niet beter en veroordelen onze opdrachtgevers niet. Vanuit onze ervaring zien we juist dat hoe en waar aanpassingen nodig om zijn om zaken effectiever te kunnen laten werken.

Het is de kalibratie der dingen, de klemtoon anders leggen. Kritiek leveren heeft helemaal geen zin: die mensen doen het zo, en vaak al jaren. Ze zijn onbewust bekwaam, dus kunnen en mogen we vragen stellen waarom ze dingen zo doen. Mochten ze het antwoord niet hebben, dan duik ik erin en studeer er op. Zo neem je mensen juist extreem serieus. Maar je doet niet wat ze zeggen: je probeert te achterhalen wat ze bedoelen.”

Het proces stopt niet want de verbetering stopt niet. Het proces gaat door. Er is geen eindresultaat. Soms stopt de inspanning van MetaFactory, omdat de organisatie zelf verder kann, of omdat het beter is dat ze met een implementatie-partner doorgaan. De  samenwerking pauzeert dan even. Een klant blijft bij ons wel altijd in beeld. Jack: “In de afgelopen decennia zijn we – uit mijn hoofd – twee klanten verloren. Dat was hun eigen keuze. Zolang we toegevoegde waarde hebben en het rendement van de onderneming verbetert, investeert een ondernemer in onze bijdrage aan het proces van verbetering.”

Contact

Ben je benieuwd wat wij precies voor je kunnen betekenen?

Neem dan contact op via de contactpagina.

Bellen kan natuurlijk ook: 06 – 533 14001.

Of mail ons: info@metafactory.nl