Persbericht 04-10-2019 Resultaat MetaFactory Herfst Hackathon

Vrijdag 04-10-2019

Resultaat MetaFactory Herfst Hackathon

MetaFactory bouwt maatwerk softwareoplossingen. Om ruimte te maken voor nieuwe ideeën, prangende issues bij de hoorns te vatten en uitdagende vraagstukken op te lossen waar doordeweeks geen tijd voor is, vind er regelmatig een Hackathon ten kantore van MetaFactory plaats. Donderdag 19 en vrijdag 20 september werden de lopende projecten terzijde geschoven en beten de 7 ontwikkelaars zich vast in 2 software-projecten. De resultaten werden afgelopen week al commercieel ingezet.

Senior-Java Developer en CTO van MetaFactory Marnix van Bochove legt hier de bedoeling van de vorige week gehouden Herfst Hackathon uit. Een uitgebreid verslag in woord en beeld vind je in deze liveblog.

Twee onderwerpen

Marnix: “De Java-developers van MetaFactory werkten aan 2 onderwerpen: de IntelliJ Plugin en het Polyglot Java Patterns-project. Kort en goed; wij werken constant met de MetaFactory tool en genereren dagelijks wel twintig keer code. IntelliJ is onze ontwikkelomgeving dus het is superhandig als we vanuit IntelliJ MetaFactory kunnen bedienen. De huidige plugin stamt uit 2016 en daar valt een hoop op af te dingen. We willen makkelijk metadata kunnen filteren, toevoegen, en hebben wensen als ‘genereer deze code alleen op basis van dit ene pattern’, of ‘genereer alle code maar dan alleen gebruikmakend van dit modelobject’. De dingen waar we dagelijks mee bezig zijn willen we zo makkelijk mogelijk onder handbereik en zonder onze omgeving te verlaten.”

“Tweede punt is XML. MetaFactory leunt heel erg op XML. Dat kan wel iets hipper en eigenlijk hoort al onze code in Java. We zijn in een vorige hackathon een Polyglot Java Patterns-project gestart: we hebben nu een bestaand XML-pattern om REST (Representational State Transfer) controllers te genereren: wat moeten we nou in Java schrijven om exact dit pattern te kunnen uitvoeren? We zijn al een heel eind: we hebben een unit test, een parser en zo meer.”

Direct in de praktijk

Marnix: “Zo’n Hackathon geeft toch extra energie. Zaterdag voelde collega’s de vibe om de puntjes op de i gezet zodat we de IntelliJ plugin nu in onze projecten voor klanten kunnen gebruiken. Een ander winstpunt is dat alle collega-developers nu in de MetaFactory tool kunnen werken omdat ze er tijdens de Hackathon toegang kregen. We kwamen er woensdag achter dat MetaFactory een situatie niet goed ondersteunt (vanwege de onlangs geïntroduceerde model inheritance, want object georiënteerd programmeren). Friso, die voorheen geen ervaring met ontwikkeling van de tool had, herkende het en fixte het. Voorheen moest ik een nieuwe versie van de tool maken en nu herkent Friso de situatie, wijzigt ter plekke de MetaFactory sourcecode en maakt een nieuwe versie van MetaFactory. Dat is wel heel gaaf.”

Gevolgen voor de sprints

Marnix: “We hebben het snel voor elkaar. Het is absoluut een direct voordeel van de hackathon. Anders had het meer tijd gekost. De jongens hebben zeer gefocust gewerkt en de resultaten die het nu oplevert, zijn direct te benutten. Ik had het niet van tevoren bedacht maar met deze resultaten gaan we ook anders over de inrichting van onze sprints denken. We kunnen er zeker van leren. Een hackathon gaat over onderwerpen waarvan ontwikkelaars precies weten wat ze willen. Als de ontwikkelaars hetzelfde beeld hebben van wat ze willen, dan gebeurt er iets en dat is interessant. Het Polyglot Java Patterns project starten we door in de Winter of Lente Hackathon.”

Meer over de achtergrond van MetaFactory lees je op deze webpagina.

Beeld

Foto 1 (logo)
Foto 2 (senior Java-ontwikkelaars Kim en Marnix)
Foto 3 (senior Java-ontwikkelaars Marco en Bruno)

Contactinformatie

MetaFactory
Zekeringstraat 19 B
1014 BM Amsterdam
020 – 787 0393
06 – 533 14001
info@metafactory.nl

Contactpersoon

Neem voor vragen en aanvullende informatie contact op met Albert Mensinga (PR & marketing MetaFactory), 06 1308 0313, albert@metafactory.nl of gebruik de contactpagina van deze website.

Bij plaatsing en/of vermelding vernemen wij graag de titel en/of de url.
We stellen toezending van een bewijsexemplaar of PDF zeer op prijs.

Boilerplate

MetaFactory bouwt maatwerk softwareoplossingen en realiseert projecten met state-of-the-art technologie, o.a. gericht op de automotive. De projectteams gebruiken hiervoor onder meer de MetaFactory Codegenerator waardoor software sneller dan gebruikelijk en met hoge kwaliteit opgeleverd kan worden. MetaFactory pitcht op projecten waar hoge eisen worden gesteld aan business-software. Kijk hier voor voorbeeldprojecten en hier voor een algemene indruk van het bedrijf.

Online: website, LinkedIn, Twitter, Facebook

Vacature: senior Java-ontwikkelaar